Egyre több nőt érint szülést követően a nyitott hasfal – szétnyílt hasizom (rectus diastasis) problémaköre. Ez lehet azért, mert nagyobb babák születnek, mint évtizedekkel korábban, vagy pedig azért, mert a gyermekvállalás egyre kitolódik és akkor a szöveti regeneráció már kevésbé működik olyan jól, mint fiatalabb korban. Eleinte ez egy esztétikai probléma, nem húzódik annyira vissza a pocak szülés után, később azonban további panaszokat okozhat. Egy idő után jelentkezhet hátfájás, derékfájás ill. széklet és vizelet inkontinencia, csípőpanaszok is akár. Az azonban tévhit, hogy csak szülés után alakulhat ki a szétnyílt hasizom. Sőt, habár ritkábban, de férfiaknál is előfordulhat. Állhat a hátterében valamilyen hasüregi szerv gyulladása, hasfali sérv, vagy akár egy rosszul kivitelezett hasprés is.

Hasizmok anatómiája

Legmélyebb réteget a haránthasizom (transversus abdominis) adja, melynek rostjai körbeölelik a belső szerveket vízszintesen (horizontálisan) és előre a hasi bőnyébe (aponeurosisba) belefutnak. Következő réteget a ferde hasizmok alkotják, melyeknek rostjai egymásra merőlegesen futnak. Megkülönböztetünk külső ferde hasizmot (m. obliquus externus abdominis) és belső ferde hasizmot (m. obliquus internus abdominis). Legfelületesebb réteget az egyenes hasizom alkotja (m. rectus abdominis) mely a szegycsont nyúlványát (sternum proc. xyphoideus) és a szeméremcsontot (os pubis) köti össze. A ferde és a haránthasizmok összefonódnak egy kötőszövetes képletbe (linea alba) és együtt futnak a szeméremcsonthoz. A haránthasizmok kapcsolatban állnak a gerincmenti kisizmokkal (m. multifidius) ill. a medencefenék izomzattal és együttesen alkotva az úgy nevezett “core” izmokat, melyek a hasüregen belüli nyomás szabályozásában is szerepet játszanak. Ha ezen izmok egyensúlya megbomlik, mozgásszervi panaszokat eredményezhetnek.

Hogy lehet megvizsgálni, hogy szét van-e nyílva a hasizom?

A rectus diastasist akár önmagunknak is tudjuk diagnosztizálni a hasizmok végigtapintása során. Ehhez hátonfekvő helyzetben kell elhelyezkedni, két térdet behajlítva talpra helyezni, majd fejjel-vállal lapocka alsó csúcsáig megemelkedünk (egyik kéz lehet tarkón), másik kézzel a szegycsont aljától elindulunk lefelé ujjakkal lépegetve a szeméremcsont felé. A köldök magasságában érdemes azt is megnézni, hogy hány ujjnyi esetleg a szétnyílás így a későbbiekben mindig vissza tudjuk kontrollálni.

Milyen feladatokat érdemes csinálni? Néhány példa háton fekvő testhelyzetben:

  • Haránt hasizom aktiváció: háton fekvés két láb talpon, próbáljuk behúzni a hasunkat, két kezünket nyugodtan tegyük rá ellenőrizzük kemény e a hasfal. Ha sikerült, próbáljunk közben orron át mély levegőt venni és szájon át kifújni a levegőt, hasfalat továbbra is kézzel ellenőrizzük. Mind a kilégzésnél, mind a belégzésnél legyen feszes.
  • Az előző feladathoz vegyük hozzá a gátizmok aktivációját: továbbra is behúz a has köldök felé és alsó bordák irányába, két kézzel ellenőrizzük a hasfalat, gátizmokat megfeszítjük mintha a vizeletet-székletet próbálnánk visszatartani, és vegyük hozzá a légzést, mint az imént.
  • Kiinduló helyzet az előző feladat, és lassan óvatosan belégzésre medencét előre billentjük (derekunk alatt pici ív jelenik meg), majd kilégzésre hátra billentjük (derekat a talajba simítjuk).
  • Csípőt-térdet a levegőbe emeljük derékszögben, lábfejek pipálnak, két kar törzs mellett, hasunk behúzva, gátizmok is aktiválva, innen egyik lábunkat plafon felé rézsutosan nyújtjuk-kifúj a levegő, majd belégzésre visszahozzuk kiinduló helyzetbe, következő kilégzésre másik lábbal.
  • Kiinduló helyzet az iménti, innen két kart plafon felé kinyújtjuk mellkas előtt, kilégzésre jobb kar, és jobb láb talaj felé nyújt, majd visszahoz belégzésre kiinduló helyzetbe, kar és lábtartás cserével végezzük a következőt.

A feladatokat úgy érdemes végezni, ha nehéz valamelyik, akkor ne lépjünk tovább egy nehezebb feladatra. Azonban amint már az aktuális feladatok könnyen mennek a megfelelő izmok befeszítése mellett, akkor ismétlés számot növeljünk, és ha 2-3 sorozat már jól kivitelezhető egy 15ös ismétlésszámmal, akkor próbáljunk mindig tovább lépni. Habár most a nyitott hasizommal foglalkozunk, nem csak arra kell gyakorlatokat végezni, farizmok-gátizmok aktivitása is fontos lesz, ill. a tartáskorrekció. Az aktív feladatok mellett itt is érdemes komplex vizsgálatot csinálni, hiszen ha a hasizmok tónusa csökken a medence helyzete sem tökéletes. A farizmok túl lesznek terhelve, mert a hasunk picit előre húz, közben az ágyéki gerinc görbülete megnő és a hátsó izomlánc folyamatosan tónusba kerül, túlterhelődhet. Manuális technikákkal az összetapadt, túlterhelt, túlfeszült izmok kilazíthatóak, a medence diszfunkciók helyreállíthatóak, a gerinc területén kialakuló blokkok is oldhatóak, és egy komplex mozgásterápiás tervvel panaszmentesség érhető el, ill. elkerülhető a probléma kialakulása.

Nagyon fontos erről tudni, hogy megfelelő feladatokkal lehet segíteni a nyitott hasfalon operatív beavatkozás nélkül, azonban érdemes időben szakemberhez fordulni, hogy a folyamat visszafordítható legyen és elkerüljük a további mozgásszervi és életminőség romboló esetleges panaszok kialakulását.