Rengeteg iskoláskori probléma jelentkezhet, melyről nem is gondolnánk, hogy ezek visszavezethetőek túl sokáig fennmaradt (perzisztáló) csecsemőkori reflexekhez. Sajnos nagyon kevés szakember foglalkozik a reflex fennmaradás területével. Az iskolába más szülők, tanárok pedig megbélyegezik a gyermeket, hogy hiperaktív, nyugtalan, esetleg elmaradott azonos korú társaihoz képest. Akár pszichológiai problémának is mondják, amikor egy gyermek könnyebben megijed, fél egy lufi kipukkadásától, kerüli a zajos dolgokat, lehet azonban hogy ez is csak egy reflex fennmaradásból eredő probléma/tulajdonság?

Mik azok a primitív reflexek?

A primitív reflexek olyan automatikusan létrejövő mozgások, reakciók, melyeknek jelentős része már az anyaméhben kialakul, hiszen a csecsemő létfenntartását szolgálják. Ezek természetesen nem maradnak fenn életünk végéig, hanem az agy megfelelő fejlődésével sorra legátlódnak (9-12. hónap) és egy felsőbb irányítási központ (az agykéreg) veszi át a szerepüket, mellyel egy időben megjelennek az akaratlagos mozgások.

Ilyen például: Moro-reflex, markoló-szopó reflex, asszimmetrikus tónusos nyaki reflex (ATNR), kereső-szopó reflex, hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex), tónusos labirintus reflex (TLR), szimmetrikus tónusos nyaki reflex (STNR).

Mikor érdemes beavatkozni a csecsemő mozgásfejlődésébe?

Ha bármilyen jellegű eltérést tapasztalunk, mihamarabb érdemes megkezdeni a fejlesztést. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a csecsemőkori agy a legjobb alakíthatósággal (plaszticitással) rendelkezik.

Néhány iskoláskori jel, ami utalhat reflex fennmaradásra?

Blythe (2015) szerint:

  • Túlérzékenység, bizonyos ingerekre hevesen reagál, labdajátékok nehézséget okoznak. Ilyen tüneteket a Moro-reflex fennmaradására vezetnek vissza. Érdemes fejleszteni az érzékelő rendszert hangterápiával, tapintási ingerléssel.
  • Rossz kézügyesség, nehézségek a ceruzafogáskor. Ezt a problémát a markoló reflex fennmaradására vezetik vissza. Érdemes finom motorikát fejleszteni. Például egy tárgynak a markolását és elengedését gyakorolni, hüvelykujj szembefordítását a többi ujjal.
  • Problémák a test középvonalának keresztezésével, kétoldaliság (bilateralitás) van jelen, kézírási nehézségek. Ezt a problémát az aszimmetrikus tónusos nyaki reflex fennmaradására vezetik vissza. Érdemes gyakorolni a fej középen tartása mellett a karok és lábak keresztező mozgásait, a szem követő mozgásait, mind nyitott, mind pedig csukott szemmel.
  • Nem megfelelő artikuláció, gyermek sokáig szopja az ujját, csurog a nyála. Reflexgátló program javasolt.
  • A gyermek nagyon izgága, nehezen összpontosít, vagy ül meg egy helyben, 5 éves kor felett is bevizel. Ezen problémákat a hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex) fennmaradására vezetik vissza. Ha több másik reflex is aktív, szükséges a reflexgátló program, ha viszont csak ezt észleljük, háton fekvésben a csípő elhajlását megakadályozó feladatokat kell végezni.
  • Rossz idő és ritmusérzék, rossz egyensúly, szemmozgási zavarok, látás-felfogás nehezített, hallási problémák. Ezen problémák a tónusos labirintus reflex aktivitása miatt lehetnek. Érdemes az egyensúlyi (vestibuláris) rendszert ingerelni, bukfenc, csukott szemmel forgás, nyújtó-hajlító gyakorlatok végzése segíthet. Ha azonban nem csak ez az egy reflex aktív érdemes reflexgátló programot végezni.
  • Írás közben az asztalon fekszik, rossz szem-kéz koordináció. Ez a szimmetrikus tónusos nyaki reflex aktivitására utal. Érdemes sok feladatot végezni négykézláb helyzetben, az íráshoz segíthet rézsútosan megdöntött asztal.

Milyen játékok vannak, amik tudják az idegrendszert fejleszteni?

  • hinta
  • gördeszka
  • bicikli
  • görkorcsolya

Ha az imént említett problémák bármelyikét észleljük, vagy csak egy vizsgálatot szeretnénk a biztonság kedvéért, érdemes ebben kompetens szakemberhez fordulni. Többféle terápiás forma van, ami segíthet a problémán.

Forrás:

Blythe, S. G. (2015). Reflexek, tanulás és viselkedés: Betekintés a gyermeki elmébe. A tanulási és magatartási problémák non-invazív megoldása. Medicina Könyvkiadó. Budapest.