A babák csodával határos módon szinte hónapról hónapra valami újat tanulnak, és ezzel egy időben nem csak a nagymozgások fejlődnek, hanem az agy is. Ennek egyik nagy mérföldköve a kúszás-mászás. A csecsemő agy rendkívül alakítható (plasztikus) ezért ha bármilyen probléma van nagyon fontos a mielőbbi terápia megkezdése. Miért tekinthetjük a kúszást a legfontosabb mozgásfejlődési mérföldkőnek?
Ha megfigyeljük az egészséges (fiziológiás) kúszó-mászó mozdulatot, azt látjuk, hogy egy ellentétes kar láb mozdulattal jön létre. A törzsizmok megfelelő fejlettsége szükséges hozzá, hiszen ha nem megfelelő a hasizmok tónusa, gyengék az alsó végtagi combközelítők, túlságosan kifeszítgeti a csecsemő a végtagjait a mászás kivitelezhetetlen. A jó kúszás-mászás mint elsődleges helyváltoztató mozgás jó ha fenn van a csecsemőnél egy 2-3 hónapig, hiszen ezen mozgásforma során az agy nagyon sokat fejlődhet. A négykézláb helyzet leépíti a tónusos labirintus reflexet ill. a szimmetrikus tónusos nyaki reflexet, és a későbbiekben hatással lesz a középvonalat keresztező mozdulatokra, a szem-kéz koordinációra is.
Mi tekinthető kóros kúszás-mászásnak?
- ha csak a kezeivel húzza magát, mint egy kis fóka, és mindeközben lábait kifeszítve tartja
- csak az egyik oldali kezével és lábával próbálja kivitelezni a kúszást
Mire utalhatnak ezek?
Az imént leírt nem megfelelő kúszási formák valamilyen kórós reflex jelenlétére utalnak. Amikor csak egyik kézzel próbálják magukat húzni, ez sokszor egy pocakon belüli téraránytalanságból eredő aszimmetrikus buksi tartásból is jöhet, vagy pedig egy dominánsabb aszimmetrikus tónusos nyaki reflexből. Amikor csak két kézzel húzzák magukat, az utalhat egy aktív szimmetrikus tónusos nyaki reflex jelenlétére. Ez akkor szokott leépülni mikor elkezdik kitologatni magukat négykézláb helyzetbe és előre-hátra hintázgatnak. Előfordul olyan is, hogy az egyik oldali lábát nem akarja behajlítani, ilyenkor érdemes megvizsgálni van-e bármilyen csípőízületi probléma, akár fejlődési rendellenesség, akár valamilyen véráram útján a csípőízületbe bekerült bakteriális fertőzés indukálta gyulladás.
Milyen hosszú távú hatásai lehetnek a kúszás-mászás hiányának, lerövidülésének?
Ha lerövidül a kúszás-mászás ideje, esetleg kimarad, a gyermeknek a későbbiekben tanulási nehézsége lehet. Ilyenkor mindenképp érdemes megnézni fenn maradtak-e a gyermeknél primitív ill. testtartási reflexek? Ha még 3.5 éves kor felett is számos ilyen reflex aktív, megkésett idegrendszeri fejlődésről beszélhetünk. Ilyenkor a gyermek küzdhet diszlexiával, mozgáskoordinálási zavarral (diszpraxia), illetve a figyelem-mozgás-érzékelés működési rendellenességével. Ezek nem csak önállóan szoktak megjelenni, a gyermekek 80%ánál ahol jelen van dyslexia, ott nagyon gyakran mozgáskoordinációban is fennáll nehézség.
Nagyon sok mozgásfejlesztésre alkalmas program alakult ki, melyek nem véletlenül sok esetben a kúszás és a mászás gyakoroltatásával kezdenek. Alapjuk, azon mozgásoknak a gyakoroltatása, melyeket a korai fejlődés során kellett volna az agynak begyakorolnia.
Természetesen, mint minden problémánál, legfontosabb mindig a megelőzés, illetve a mihamarabbi felismerése a problémának, hogy minél gyorsabban és minél kevesebb következménnyel orvosoljuk az adott problémát.